Holdleder

​At være holdleder i Virum Basket Klub

Som klub kan vi ikke undvære hjælp fra spillere, forældre og venner af klubben til det frivillige arbejde, som er helt afgørende for at klubben fungerer både socialt og spillemæssigt.

En af de vigtige poster er holdlederen, og holdlederen er lidt populært sagt: limen, der holder sammen på holdets spillere, forældre og træner og sørger for, at det praktiske og det sociale omkring holdet fungerer.

Det er en meget givtig opgave at være holdleder, hvor man får mange gode oplevelser med sit barn og resten af holdet.

Nedenfor følger nogle af de opgaver, som hører til holdlederopgaven i Virum Basketball Klub:

  1. Sikre koordinering af numre på spillertrøjer og evt. fællesindkøb af spillerdragter hos Sportsmate, hvor klubbens spillertøj købes.
  2. Oprette og/eller tilrette træninger og kampe i holdsport. Træninger kan med fordel oprettes som "obligatoriske", dvs. at alle spillere er tilmeldt træningerne og derfor kun skal gøre noget aktivt, hvis man ikke kan deltage i en træning. Kampe lægges i holdsport kalenderen, når der modtages information om disse fra klubbens Turneringsansvarlige. Holdlederen følger op på tilmeldinger til kampene, så man er sikker på, at holdet har nok spillere til de enkelte kampe.
  3. Afhængig af årgangen arrangere transport til udekampene via holdsport.dk (der er som regel mange forældre, der gerne vil køre).Koordinere tilmelding til klub-arrangementer som fx basket camps, sommer- og juleafslutning m.v.
  4. Ved Grand Prix stævner på hjemmebane evt. koordinere en bod med salg af boller, kager, frugt, kaffe, te og juicebrikker, hvor overskuddet går til en holdkasse, der kan betale for en pizzaaften eller anden hyggelig fælles oplevelse for spillerne.
  5. Sammen med træneren sikre, at der er bemanding ved dommerbordet (og styr på dommerbordskasser) samt dommere til hjemmestævner/kampe. Klubben råder over 4 dommerbordskasser, som forefindes i et aflåst skab i Virum Hallen. Alle trænere har nøgler til dette skab.
  6. Sikre, at de personer, der sidder ved dommerbordet har den fornødne viden og erfaring til at udføre opgaven, herunder viden omkring protokolføring. (Evt. kan der afholdes et kursus i håndtering af dommerbordet for forældre-gruppen, som typisk vil være dem, der varetager denne opgave. Træneren vil kunne afholde et sådant kursus)
  7. Sikre at der sker indberetning af kampresultater (kampe spillet på hjemmebane). Dette skal ske umiddelbart efter en kamp er blevet spillet – og senest samme dag! Indberetning kan ske via dette link: XX eller http://www.basket.dk/Kampe-og-resultater. (Der kræves ikke login, men kun at man kender kampnummeret som man finder på dbbf.dk.
  8. Sørge for at der bliver taget godt imod nye medlemmer, og at det nye medlem/forældre får en mail med "Velkommen til" brochuren (link sættes ind her) samt lidt information om holdet og andre praktiske ting. Sikre opfølgning på, at nye medlemmer melder sig ind efter de 3 gratis prøvetimer.
  9. Man kan eventuelt også arrangere lidt hygge (boller, kage eller frugt) efter kampene eller fx en jule-/sommerafslutning for holdet med fællesspisning. Virumhallen hjælper gerne med at servere lidt mad og æbleskiver, men hvis det er på skolen eller gymnasiet kan man selv tage lidt mad og drikke med.

    Det tager faktisk ikke meget tid at være holdleder, og man får desuden en masse gode oplevelser sammen med ens barn. Skulle der være spørgsmål til holdlederopgaven, er man altid velkommen til at kontakte holdlederforummet v/Henning Seehausen på hse@sandwalk.dk som også vil sørge for invitation til holdlederforummets Facebook side samt invitation til holdlederforummets inspirationsmøder.

    Rigtig god fornøjelse!

    W1siziisijiwmtcvmtavmduvnnbmc2kwegswzl9waxblcnnfznjpzw5kc19iyw5uzxjfmtywedywmf8ucg5nil1d?sha=263f314994a61639